Ρεπορτάζ: Οι Θεσσαλονικείς μπαίνουν στο μετρό!

    Προσβάσιμο στους πολίτες έγινε το μέτρο της Θεσσαλονίκης αφού άνοιξαν για το κοινό ο σταθμός Παπάφη καθώς και το Αμαξοστάσιο Πυλαίας στα πλαίσια της διοργάνωσης Open House και φέτος στην πόλη.

    Εικόνες από το μέλλον για τους κατοίκους και για τους επισκέπτες της Θεσσαλονίκης, καθώς στο διήμερο 26 - 27/11/2022 άνοιξαν για το κοινό ο σταθμός Παπάφη και το Αμαξοστάσιο Πυλαίας του μετρό, στα πλαίσια της διοργάνωσης του Open House το οποίο πραγματοποιείται στην πόλη για δέκατη χρονιά. Πρόκειται για μια διοργάνωση κατά την οποία ορισμένοι δημόσιοι και οι ιδιωτικοί χώροι και κτήρια της πόλης γίνονται προσβάσιμο στο ευρύ κοινό, το οποίο ξεναγείται σε αυτούς προκειμένου να τους γνωρίσει. Για τον λόγο αυτό παραβρεθήκαμε, όπως και πλήθος πολιτών, σε αυτούς τους δύο χώρους, κάτι που γίνεται αντιληπτό και από τις ουρές οι οποίες σχηματίστηκαν.
Η ξενάγηση στους χώρους αυτούς έγινε από δύο μηχανικούς. Στον σταθμό Παπάφη από τον κ. Γ. Οικονόμου και στο αμαξοστάσιο Πυλαίας από τον κ. Σ. Μπούμπα.
    Όσον αφορά τον σταθμό Παπάφη, οποίος θα αποτελεί τον σταθμό της περιοχής της Άνω Τούμπας, αυτός έχει τρία διαφορετικά επίπεδα. Τα εκδοτήρια των εισιτηρίων θα βρίσκονται στο πρώτο και η επιβίβαση και την αποβίβαση του επιβατικού κοινού στους συρμούς να γίνεται στο τρίτο επίπεδο.

Οι συρμοί του μετρό όπως έχει γίνει γνωστό από την Αττικό Μετρό θα κινούνται αυτόματα χωρίς οδηγό, ενώ σύμφωνα με τα λεγόμενα του ξεναγού μας στον σταθμό θα διέρχεται ένας συρμός κάθε ένα λεπτό κατά τις ώρες αιχμής. Το κοινό άκουγε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον θέτοντας και ερωτήσεις σε όλα όσα περιέγραφε ο υπεύθυνος της ξενάγησης στον σταθμό, ενώ είδηση αποτελεί η απάντηση του σε ερώτηση μας για το αν θα μπορούσε το μέτρο να λειτουργήσει χωρίς τον σταθμό Βενιζέλου, μέχρι την ολοκλήρωση της κατασκευής του. Συγκεκριμένα όπως είπε ο κ. Οικονόμου αυτό δεν μπορεί να συμβεί επειδή δεν υπάρχει σχετική υποδομή για αναστροφή των συρμών στους σταθμούς επομένως θα υπάρχει μεγάλη καθυστέρηση στα δρομολόγια κάτι που κρίνεται μάλλον ασύμφορο.
Παράλληλα αναφέρθηκε και στο θέμα της επέκτασης προς την δυτική Θεσσαλονίκη, για την οποία γνωρίζουμε ελάχιστα πράγματα καθώς εκκρεμεί ακόμα και η χωροθέτηση των σταθμών, ωστόσο γίνονται βήματα.
Ο άλλος χώρος που άνοιξε για το κοινό είναι το αμαξοστάσιο Πυλαίας, το οποίο βρίσκεται σε μια περιοχή αναπτυσσόμενη περιοχή, ενώ εντύπωση προκαλεί η αντίθεση ανάμεσα στο σύγχρονο που εκφράζει το κτήριο του αμαξοστασίου και στην παραμελειμένη εικόνα της περιοχής καθώς εκεί υπάρχουν ένα ρέμα, μια μεγάλη αδόμητη έκταση και μερικά χαμόσπιτα.
    Ο υπεύθυνος της ξενάγησης στον συγκεκριμένο χώρο ήταν ο κ. Μπούμπας ο οποίος και αυτός είπε ενδιαφέροντα πράγματα για το κοινό που και στον συγκεκριμένο χώρο έδειχνε ενδιαφέρον θέτοντας ερωτήσεις. Σύμφωνα με όσα ανέφερε με την παράδοση του έργου στην πόλη θα εργάζονται σε αυτό περίπου 600 άτομα, κυρίως τεχνικές ειδικότητες, ενώ σημείωσε ότι τα μέτρο σαν έργα ώπου κατασκευάστηκαν δεν ολοκληρώνονται πρακτικά σχεδόν ποτέ καθώς επεκτείνονται συνεχώς.
Ακόμα μας ενημέρωσε ότι στον χώρο έχει προβλεφθεί και η ύπαρξη παιδικού σταθμού για τα παιδιά των εργαζομένων στο μετρό.
Από τις εγκαταστάσεις του αμαξοστασίου Πυλαίας ελέγχεται πλήρως ολόκληρο το δίκτυο του μετρό της Θεσσαλονίκης, για αυτό έχει προβλεφθεί να υπάρχει ηχομόνωση στον χώρο για να μην παρεμποδίζεται από εξωτερικούς θορύβους το η δουλειά όσων εργάζονται για αυτό τον σκοπό.
Μάλιστα κατά τις δηλώσεις του υπεύθυνου της ξενάγησης στον χώρο αυτό προβλέφθηκε να υπάρχουν μεγάλα παράθυρα προκειμένου να επικρατούν οι καλύτερες δυνατές συνθήκες εργασίας για τους εργαζόμενους, κάτι που όπως επισήμανε δεν συμβαίνει στο αμαξοστάσιο του μετρό της Αθήνας, στο οποίο ο αντίστοιχος χώρος βρίσκεται σε ένα υπόγειο χωρίς παράθυρα.Επίσης στο αμαξοστάσιο υπάρχουν χώροι για την συντήρηση και την επισκευή των συρμών.
    Για το έργο του μετρό Θεσσαλονίκης μίλησαν και δύο εργαζόμενοι σε αυτό ο κ. Ηλίας και ο κ. Μπάμπης, που εργάζονται αμφότεροι στον σταθμό Βενιζέλου.
Σύμφωνα με όσα δήλωσε ο πρώτος το έργο είναι σε φάση μελέτης και η κατάσταση ψιλοπιέζεται, αν και δεν έχουν προσληφθεί περισσότερα άτομα καθώς το έργο έχει μικρύνει κατά πολύ, αφού έμεινε μόνο το νότιο και το βόρειο σκάμμα στον σταθμό Βενιζέλου αριστερά και δεξιά της οδού Εγνατίας. Ωστόσο επισήμανε το γεγονός ότι φαίνεται να υπάρχει χρονική πίεση για την ολοκλήρωση του έργου καθώς πλέον οι εργαζόμενοι έχουν εφοδιαστεί με τα κατάλληλα μέσα ατομικής προστασίας έτσι ώστε να μπορούν να εργαστούν με όλες τις καιρικές συνθήκες, ενώ με βάση την εικόνα του έδωσε ένα χρονοδιάγραμμα μέχρι το Πάσχα του 2023 για ολοκλήρωση των εργασιών, εφόσον δεν βρεθεί κάτι άλλο με αρχαιολογικό ενδιαφέρον. Με τα λεγόμενα του πρώτου συμφώνησε την πλευρά του, σε γενικές γραμμές και ο δεύτερος, ο οποίος διαφοροποιήθηκε ως προς το θέμα της χρονικής πίεσης, καθώς ανέφερε ότι δεν υπάρχει πίεση προς το παρόν αλλά αναμένεται να υπάρξει όσο πλησιάζουν τα Χριστούγεννα, ενώ παράλληλα επισήμανε ότι οι αρχαιολογικές εργασίες τελειώνουν για αυτό και πηγαίνουν με κάπως χαλαρό ρυθμό. Επιπλέον σχολίασε και το γεγονός του ανοίγματος για το κοινό του σταθμού Παπάφη και του αμαξοστασίου Πυλαίας λέγοντας χαρακτηριστικά ότι αυτό έγινε για το θεαθήναι.
    Ανεξάρτητα από το προσωρινό με χαρακτήρα event άνοιγμα του μετρό, το βέβαιο είναι ότι με την ολοκλήρωση του, το μέτρο θα δώσει λύση στο συγκοινωνιακό πρόβλημα της Θεσσαλονίκης και εικόνες συνωστισμού στις στάσεις του ΟΑΣΘ όπως η παρακάτω από την περιοχή της Καμάρας θα εκλείψουν ή έστω θα περιοριστούν.

Σχόλια